Saturday, December 10, 2011

Nokia N8 Setelah 10 Bulan

 

06042011954

 

Last aku menulis dekat blog yang dah memang sah bersawang ni adalah dalam setahun yang lepas cam tu. Fuhhh!!..lama tu. InsyaAllah aku mungkin akan kembali rajin untuk menaip, atau sebaliknya la..hihi..Bukan apa, malas sesangat sangat..haha..Okey,stop the mukadimah mengarut-mengarut, back to topik yang akan aku bincangkan harini. Yeahhh!

Sebenarnya, sejak dari November 2010 lagi aku dah bercita-cita atau mengidamkan sangat-sangat smartphone Nokia N8. Sejak dari situ, aku buat research, join Komuniti Nokia N8 Malaysia kat fb. Bukan apa, aku nak dapatkan ilmu dan nak mengenali produk itu betul-betul sebelum membeli. Harganya pula bukan murah, beribu beriban!.Boleh katakan sepanjang tempoh tu, makan, tidur, mandi aku ditemani bayangan Nokia N8. Aku juga ada buat research kat blog-blog, dan kebetulan time tu Maxis10 telah memilih 10 orang blogger bertuah untuk membuat review tentang N8. Salah sorangnya adalah blogger terkenal iaitu owner OhMedia, Khai ( Justkhai.com) . Aku paling suka baca review kat blog dia, sebab review dia tak bias iaitu tak berat sebelah.

Lagi satu yang buat aku jatuh cinta dengan Nokia N8 ini adalah kerana phone ini didatangkan dengan Kamera 12 Megapixel dan satu-satunya smartphone di dunia ni(sampai sekarang) yang mempunyai sensor paling besar dalam sesebuah telefon bimbit!. Fuyohhhh!!…Yang lagi fuyohhh nya, iPhone 4s yang baru saja dilancarkan Apple baru-baru ini pun belum dapat menandingi Nokia N8 yang dah berusia setahun lebih dipasaran. Until present, N8 memegang takhta sebagai satu-satunya smartphone yang mempunyai sensor yang paling besar,iaitu 1.7.

Setelah segala research dibuat dengan secukup-cukupnya, ilmu didada pun dah penuh dengan segala maklumat N8, akhirnya pada tanggal 11022011 - (11 Feb 2011), bertempat di Nokia Berjaya Times Square(IT Centre), satu perjanjian jual beli telah dimeterai antara aku dan penjual. Harganya mungkin sedikit mahal pada masa itu, iaitu RM1620 dan itu adalah harga rasmi dari Nokia. Harganya sudah berkurangan sekarang,RM1300 dah boleh dapat. Dari 5 pilihan warna yang ditawarkan pada masa itu(sekarang terdapat 6 warna), warna Oren telah menjadi pilihan hati.MUKTAMAD!. Firstly aku pergi Nokia Pavilion, namun Warna Oren telah kehabisan stock, pada waktu itu, warna Oren adalah limited dari warna-warna yang lain. Akhirnya aku berjaya juga dapatkan kat Times Square.Yeahhaaaa!

Nokia N8 Oren

Gambar ni disnap semasa sesi jual beli berlangsung..Open-mouthed smile

Akhirnya setelah sekian lama mengidam, NOKIA N8 berada dalam genggaman. Apa lagi,sesi mengodek pun akan bermula. Demi menjaga phone yang baru dibeli, segala-galanya dilakukan secara berhati-hati.Haha..Bayangkan dua hari selepas beli tu, sim card pun aku tak masukkan lagi, maklum la nak get familiar first with the phone.Haha..Plastik yang cover camera tu pun aku tak tanggalkan.Sayang wooo,harga beriban,kena la jaga elok-elok..haha..

Okey, kat bawah ni aku nak tunjukkan sikit gambar yg sempat aku snap masa mula2 testing camera, time tu plastik cover kat belakang camera tu pun belum buka, that why kualiti gambar sedikit kabur dan TERUK!..

 

GAMBAR

11022011001

Gambar pertama yang di Snap, Nokia N8 box.

11022011002

Dah dapat N8 pun muka masyam lagi..haha..

12022011032

Chinese New Year decoration at Times Square.

 

 

12022011033

Testing Macro Mode.

 

 

12022011036

Macro Mode.

 

 

16022011137

Waktu malam.

 

 

16022011141

Macro Mode yang ada bokeh.

INGAT : Gambar-gambar kat atas diambil tanpa membuka plastik cover camera,so kualiti sedikit teruk. Mungkin anda kurang jelas tentang perbezaannya. Jom scroll bawah kalau nak tahu.

 

27022011319

Okey, ini adalah gambar yang disnap dalam keadaan gelap gelita, dan tanpa membuka plastik cover camera. Jom kita buka cover kat belakang camera, tengok apa jadi.

27022011320

Tadaaaaaa!..gambar yang lebih cantik dan lebih ohsem.!

Kenapa aku beria-ia nak tunjuk perbezaan?..haha..bukan apa, sebenarnya, ramai yang beli N8 then bila diorang snap gambar, tngok kualiti gambar teruk, diorang cakap Nokia tipu bla bla bla. Sebabnya diorang tak buka plastik cover kat blakang tu.

 

VIDEO

Macam mana lak dengan kualiti video?..komen aku TERBAIK!!…dengan HDnya, boleh sambung HDMI lagi. Wow!!..aku ada upload video nie kat YouTube beberapa bulan yang lepas, so enjoy la.

 

Diedit sepenuhnya melalui Nokia N8,menggunakan aplikasi CameraPro.

 

Ini pula dirakam dengan menggunakan default camera Nokia N8.

 

Waktu malam menggunakan default camera.

KETAHANAN

Kalau nak cakap tentang ketahan aku tak berapa nak pasti la.,tapi klu apa yg diberitahu oleh Nokia tentang ketahan Nokia N8 dan juga beberapa bukti yang dirakam semasa ujian ketahan Nokia N8 dilakukan di kilang Nokia, aku boleh berbangga la. Walaupun kita tahu akan ketahanan sesebuah phone tu, takkan la kita saja-saja nak test kan?. ada ke yang saja-saja nak test, baling phone dari tingkat 10 ka..korang berani?..tapi ada manusia-manusia yang tak sayang harta benda ni diorang test. Macam-macam cara penyiksaan yang dilakukan ke atas Nokia N8..kejam kan?..nak tahu korang search la kat youtube. TETAPI walaupun berbagai seksaan dilakukan, Nokia N8 tetap utuh dan masih boleh berfungsi seperti biasa. Kalau nak dibandingkan dengan phone-phone yang lain, Nokia N8 berada dalam kelasnya yang tersendiri.

Sebenarnya, aku pun menjaga gila-gila phone aku, supaya tak jatuh, tak calar.Namun kalau benda nak jadi.,jadi gak. Actually dah 3 kali phone aku terhempas/terjatuh kat atas simen.Ulang yea, jatuh atas simen. Ketiga-tiganya terjatuh di atas simen.Wow, Alhamdulillah, N8 aku masih lagi utuh dan berjalan seperti biasa, hanya kesan calar yg ditinggalkan sebagai bukti yang dia pernah mencium simen.haha


Sebenarnya banyak lagi yang aku nak ceritakan, tapi mungki di next entry la..rasanya cukup kot aku merungkai tentang Gambar, Video dan Ketahanan Nokia N8 untuk entri kali ini.

26032011740

Sedap mata memandang bila senyum..hihi

PS: InsyaAllah, untuk next entry aku akan berkongsi tentang DSLR yang baru saja aku beli beberapa hari yang lepas, dan mungkin aku akan buat entri perbandingan diantara Nokia N8 vs DLSR!..jadi tunggu yea, dan jangan lupa jadi follower blog nie,boleh subscribe RSS atau bookmark jea terus.

 

 

 
Google Analytics Alternative